Att göra must

Att göra äppelmust

Man kan göra must av all sorters äpplen. Vår förening har dock valt att arbeta uteslutande med vinterfrukt eftersom den klarar av att lagras till man har fått så mycket att det lönar sig att pressa. Vi behöver minst 1200 kg för att köra en pressning. Utav denna mängd äpplen får vi ut ca 500 liter must. Det först man gör är att sortera man äpplena. Inga dåliga frukter får finnas med i processen. Mindre skador i frukten kan man skära bort. När frukten är sorterad rivs den i en speciell maskin.

Många som tillverkar must idag väljer att göra puré av frukten. Vi håller dock kvar vid den gamla metoden och river frukten Fruktmassa som man nu får läggs i speciella dukar som sedan läggas in i en stor press. Råsaften pumpas över till stora kar.

Nästa händelse i processkedjan är att råsaften filtreras och hälls på flaskor. Kapsyleringen sker helt manuellt. Flaskorna med must ställs nu i backar för att pastöriseras. Backarna sänks ned i ett stort kar het ånga släpps på. Musten är nu färdig att användas.

Då vi river äpplena och pressar massan endast en gång så kan äppelsmaken bli kraftig. En del väljer att späda ut musten med lite vatten vid användandet. Dock tror vi att de flesta vill dricka musten precis som den är en ren naturprodukt utan några som helst tillsatser.

Vid rätt förvaring så håller musten sig i flera år, men det är väldigt ovanligt oftast  tar den slut så snabbt att den inte hinner lagras

Klicka på bilderna för att se dom i större format.