Medlemsaktiviteter 2022

Här kan ni läsa om våra olika aktiviteter under året.

Mars 16, 2022

Årsmöte

Plats: Konsthallen Kulturhuset

Kl 18.30

Arrrangeras tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan.

Kaffeservering & lotteri med fina priser!

Sedvanligt årsmöte som följs av ett föredrag av trädgårdsmästare Fredrik Rodin. Tema för föredraget  är tankar och tips när man anlägger en trädgård och hur man arbetar med stensättning. Fredrik Rodin som är bosatt i Udevalla är i första hand verksam på västkusten och Bohuslän. Han jobba både mot privata kunder och företag.

Välkomna!

Maj 15, 2022

Inköpsresa till Stolpens trädgård

Här finns både en handelsträdgård och en visningsträdgård. Vi får tid att kika runt bland växter i Stolpens trädgård innan affären stänger kl15. Efter stängningen väntar ett föredrag av Jonas Grund.

Jonas Gruns är utbildad landskapsingenjör och driver Stolpens trädgård tillsammans med sin fru Lucja sedan 2006. Det blir garanterat en innehållsrik föreläsning av en alltid lika engagerad Jonas.

Plats: Stolpens Trädgård, Ölme Stolpen Kristinehamn

Tid: Senast kl 14.00 på Stolpens trädgård

Vi åker i egna bilar.

Vägbeskrivning

Maj 19, 2022

Besök på Fröbackens snittblomsodling och gårdsbutik

Vi besöker Julia och Adam i Fröskog där dengamla prästgården numera går under namnet Fröbacken. Gräsmatten har odlats upp och bestär av olingsbäddar med blommor ovh grönsaker i säsong.

De driver sedan ett år tillbaka gården med självplock på snittblommor och gårdsbutik. Vi får möjlighet att höra deras tankar och ideér om sin småskalighet på närodlade blommor och vi får möjlighet till självplock av tulpaner.

Plats: Fogdevägen 7 Fengerfors

Tid: Vi möts där kl 18.00

Facebooksida

Vägbeskrivning

Juni 4, 2022

Växtmarknad

Kl 10.00-13.00  Kulturtorget utanför biblioteket

Byta eller köpa växter är bland det roligaste som finns anser många av oss trädgårdstokiga. Det är inte bara växter som byter ägare det brukar finnas olika tillbehör och trädgårdskonst till försäljning.

Kanske vinner du på vårt växtlotteri?

Vill du vara med och sälja? Anmälan sker till

Angela Plate- Nord mobilnr 073-0762615

mailadress: plate-nord@outlook.com

Augusti 27, 2022

Inköpsresa till Tommy Ahnby

Tommy är en av sveriges främsta förädlare av Magnolior. Han har många olika träd och buskar som inte går att köpa i den vanliga trädgårdshandeln. Ni som vill fynda har stor chans till det.

Tommy har fått Kungliga Patriotiska sällskapets medalj "förtjänster inom trädgårdsodling 2019".

Plats: Vågsäter 19 Munkedal

Tid: kl 10.00 hos Tommy

Länk till hemsida

Juni 15, 2022

Trädgårdstramp hos Anneli på Fjällbacka utanför Åmål

Välkommen till pionernas tid i den 5000m2 stora hobbyträdgården i lummiga Fjällbacka, 1 mil väster om Åmål. Med fokus på viss självförsörjning av grönsaker och bär och med en stor passion för perenna blomsterrabatter, dahlior och snittblommsodling.

Uppbyggnaden av trädgården tog fart 2017 och innehåller idag förutom massor av rbatter en ca 200 m2 inhängnad köksträdgård/potager, med markbädddar och pallkragar. Med biologisk mångfald i fokus byggsbäddar och rabatter uppåt med täckodling och "no dig" principer.

Denna sommar ska grönsaksodlingarna optimeras och blommor odlas i massor.

Plats: Fjällbaka 135 Åmål

Tid: På plats kl 18.00

Facebooksida

September 28, 2022

Belysningskväll hos Susanne Olsson, Åmål

Anki Gustavsson från ELON Åmål håller föredrag om det viktiga med ljussättning i den privata trädgården. Trädgården kommer att vara ljussattt så vi kan se produkterna utomhus i kvällsljus.

Anki visar årets nyheter och har med sog fina erbjudanden till oss.

Plats: Hjeltegatan 3, Åmål

Tid: kl 20.00 (Vi vill att det ska hinna bli lite mörkt för att bättre kunna se belysningen).

Ta gärna med kaffekorg

Välkomna till en upplysande kväll!

Augusti 2, 2022

Trädgårdstramp hos Paula i Sjövik

Paula får berget i Sjövik att explodera i fantastisk blomsterprakt. Upplev hur Paula har förvandlat den 5000m2 stora tomten vid vänern till en liten botanisk trädgård. Här blommar det året runt.

Plats: Sjövik 415, Åmål

Tid: På plats kl 18.00