Föreläsning av Henrkc Sjöman

Årsmöte och föreläsning av Kerstin

Årsmötet hölls i Sj-Stugan den 10 mars kl 18.00. Mötet öppnades av sittande ordförande och lämnades över till Anki Plate Björsson. De två största förändringarna på den ekonomiska sidan var att föreningen har gjort ett bra år 2008 och har kunnat lämna ett litet överskott. Tyvärr kommer det mesta att gå åt till renoveringen av musteriet. Den andra förändringen var att medlemsavgiften höjs till 260 kr. Vidare så var det omval av två ledamöter och nyval av både ordförande och kassör. Det var med stor sorg i våra hjärtan som vi avtackade Eva-Lena och Paula. Båda två har betytt enormt mycket för styrelesearbetet och för föreningen. Vi önskar de båda lycka till och välkommen åter ifall tid och lust sammanstrålar. glädjande nog finns de kvar i föreningen och vi kommer att möta dem under våra olika aktiviteter.

Årsmötet var välbesökt ca 25 personer kom.

Årsmötets föreläsare Kerstin Ljungqvist från Dals Rostock, författaren till boken Nyttans växter lockade till sig ytterligare några fler besökare. Föreläsningen besöktes av 47 st. vilket får anses väldigt bra en vanlig tisdagskväll. Kerstin inledde föreläsning med att berätta hur de kom sig att hon började intresserade sig för medicinalväxter. Hon berättade även lite om Örtagården i Dals-Rostock. Vi fick även en lite inblick i hur det är att vara en av de drivande krafterna bakom Örtagården i Dals-Rostock. Örtagården är anlagd till minne av rektorn Johannes Henriksson (1853-1935) som anlade stora medicinalväxtodlingar på orten. Under tiden som Kerstin anlade Örtagården och samtidigt forskade i rektor Henrikssons historia så började hon samla in material till en bok. Det tog henne drygt 15 år att färdigställa boken Nyttans Växter där hon även gjort illustrationerna själv.

Efter denna inledande presentation började föreläsningen som var kallad Gammaldags trädgårdsväxter.
Föreläsningen handlade om växter som odlades vid gårdarna förr. Växterna skulle inte bara vara vackra utan de skulle också kunna brukas på olika sätt bl.a. till medicin och krydda, för att motverka eldsvåda, råttor och ohyra. Men också för att väcka kärlek och spå framtiden. Många av de växter som Kerstin berättade om finns representerade i Örtagården.

Kerstins har förmågan att på ett spännande och roligt sätt förmedla både fakta och kuriosa om växterna och dess användningssätt. En av berättelserna var den om att man kunde stoppa ett äpple i armhålan och låta det vara där en stund för att sedan ge det till någon man tycker mycket om, denna person skulle då enligt sägen bli upp över öronen förälskad.

Vidare så berättade hon om hur man förr i tiden kategoriserade växterna efter hur de såg ut (Signaturlära). Inom det Medicinska så blev det så att om växten var exempelvis rund till formen så borden den bota huvudvärk. Var rötterna väldigt slingriga så var de bra mot ormbett. Kerstin nämnde många liknade användningsområden för olika växter och många skratt hördes. Kerstin berättade att det tydligen var det en man i ett grannland som hade gjort ett avkok på gulsparv för att bota gulsot. Ja skall man skratta eller gråta i ett sådant fall. Signaturläran har till viss del återuppstått i samband med alternativ medicinen, men är inte riktigt så styrd till hur växterna ser ut som det gjordes förr.
Föreläsningen avslutades med att Kerstin sålde och signerade sin bok Nyttans Växter. Vi som hade fått lyssna på Kerstins föreläsning var jättenöjd med kvällen och önskar henne tillbaka någon gång i framtiden.

ontra vim mortis non est medicamen in hortis -- "Mot dödens makt finns ingen bot i örtträdgården" eller "Mot döden finns ingen ört i trädgården"

Trädbeskärningskurs

Årets Trädbeskärning skedde 14-15 Mars och var i princip fulltecknad. Vi började hemma hos Maria för att sedan åka runt till de andra deltagarna. Bengt Avenfors var vår mycket kunniga handledare under båda dagarna. Tyvärr kunde vädret vara lite bättre.

Pilflätningskurs i Sj-stugan 2009

Föreläsning av Kicki från Storehagens trädgård

Kickie från Storehagens trädgård föreläste om Äkta rosor. Föredraget handllade om deras trädgård Storehagens Rosträdgård och som består idag av ca 260 olika slags rosor och ALLA är ROTÄKTA! Kickie började sin föreläsning med att presentera sig själv och sin trädgård. Hon berättade om hur intresset sakta men säkert växt fram. I trädgården finns framför allt rosor, Irisar och gräs. Föreläsnigen kom till stor del att handla om dessa tre olika sorter. Kicki fick tiden att flyga iväg när hon engagerat berättade om sitt liv bland sina växter. Kvällens föreläsning var välbesökt och det verkade som alla hade tyckt att det hade varit mycket lyckat. Föreläsningen var första delen med Kickie. Andra delen består i av att vi besöker Kickie och för att på plats få lära oss att ta egna rossticklingar. Denna del är förlagd hemma i Storehagen

Växtmarknad

Trots att det var nationaldag och att vädret hade förutspåtts som osäkert med möjlighet till regn framemot kvällen så var växtmarknaden välbesökt. VI hade säljare från när och fjärran. Utbudet var stort, ja till och med så stort så att plånboken fick begränsa inköpen. Med sorg i ögat fick jag låta bli att köpa den fina krukan med löjtnanshjärta som jag såg, jag fick även smyga mig förbi Sunes strimmiga kalla. Izabella fick behålla några av sina Clematis också. -Ja det var verkligen mycket i år att köpa om man ville eller kunde. Men Tomater clematis och pioner samt en lite planta här och där ville hem till mig, så det fick väl bli så.

Trädgårdsbesök på Klöva naturträdgård

Bilder från en mycket vacker trädgård Klöva naturträdgård. Tyvärr var det inte så många som kunde följa med på denna spännande resa. Vi fick se en helt underbar dal full med olika surjordsväxter. Rara rhodondendron trängdes med undersköna kallor och trillium mm.

Trädgårdsbesök hos Petra

Lördagen maj bjöd på ett strålande solsken. Resan till både Petra och efterföljande resa till Kickie var sedan länge fulltecknad. Vi var ett 20-tal förväntansfulla trädgårdsbesökare som sammanstrålade på Hamnplanen. Vi reste först till Petra i jordfall där vi som vanligt möttes av en helt underbar trädgård. Rhododendron och azaleor stod i full blom. -Ja allt var helt underbart i Petras trädgård. Petra hade ställt iordning både kaffe och kaka samt lunch, allt till självkostnadspris. Det var jättegott , och det blev inte sämre av att vi kunde äta ute i trädgården. Efter lunchen begav vi oss till Kickie för att lära oss att ta rossticklingar.

Trädgårdsbesök Torpets trädgård

Trädgårdsbesöket till Jolanta (Torpets Trädgård) lockade ett tjugotal besökare. Kvällen var strålande och på gränsen till alldelse för varm för att göra ett trädgårdsbesök. Vi fick en guidad vandring i Jolantas trädgård. Jolantas största intresse är träd och buskar. Där fanns många udda och roliga växter att titta på. Efter visningen fick vi kaffe i växthuset, goda bulllar och kakor hade hon bakat. Torpets trädgård har utveckats de sista åren till en jättefin privat blommförsäljning. Många av växterna som fanns att köpa var uppdrivan av Jolanta själv, vilket borgade för att de åtminnstonne klarade zon 3-4.

Trädgårdsbesök hos tommy Ahnby

Resan till Tommy Ahnby är av många årets absoluta höjdpunkt. Känslan man har kan jämställas med den känsla man hade på julaftonen när man var mycket yngre än man är idag. Vi var ett 25 tal medlemmar som hade valt att åka till Tommy denna regnfyllda dag. På något underligt sätt så klarade vi oss helt från regn under hela vårt besök hos Tommy, någon måste ha kontakt med regngudarna. Inköpen blev många eftersom det hos tommy alltid finns både intressanta och prisvärda växter att köpa. Tommys magnolior är helt underbara och jag såg att flera av de andra tyckte likadant. Vilket utbud det finns, för varje ny magnolia man lär känna så hittar man givetvis en till som man bara måste ha. Men det finns inte bara magnolior utan även en massa olika andra intressanta växter att få med hem. Några rhododendron och några Hortensior fick nya ägare, lika så såg jag att det skulle planteras nya träd i trädgårdarna. När man är hos Tommy önskar man bara att man hade mer pengar och mycket mer yta att plantera på.

Kurs på blomsterhagen

En temadag för att lära sig mer om krukplantering och hur man väljer växter annordnades av Blomsterhagen. Tyvärr var det inte många som kom. De som var med tyckte att det hela var proffsigt och välplanerat. Många krukar att välja på samt många fina växter

Pelargondagen

En mycket välbesökt temadag om pelargoner. Anki talade och visade flera olika nyttigheter som man kan ha pelargonerna. Han hade även bakat sockerkaka med pelargoner.

Inspirationskväll i ljusetstecken

En mycket lyckad och inspirerande föreläsning om hur man kan smycka sin trädgård med olika former av ljussättning. Anki från Eltjänst hade tillsammans med representatn i från markslöjd arrangerat olika former av beysnig som man kan använda i trädgården.

Dubbelklicka här för att lägga till din egen text.